§20 Faglige observationer og beskrivelser

At Forstå Børn: Trivsel, Udvikling og Adfærd i Perspektiv
Faglige observationer og beskrivelser af børn er en systematisk tilgang til at forstå barnets trivsel, udvikling og adfærd i forskellige kontekster. Det kan være en hjælp til at identificere styrker, udfordringer og behov, som danner grundlag for at tilpasse støtte og indsatser.
Hvad indebærer faglige observationer?
- Observationer af barnets sociale, følelsesmæssige og kognitive udvikling.
- Identifikation af ressourcer og udfordringer i barnets hverdag.
- Analyse af samspillet mellem barnet og dets omgivelser, f.eks. familie, skole eller institution.
- Udarbejdelse af klare og præcise beskrivelser, der kan anvendes i samarbejde med forældre, pædagoger, lærere og andre fagpersoner.
Hvordan arbejder vi?
Observationerne udføres med respekt og empati for barnet og dets omgivelser. Vi anvender socialpædagogiske metoder og en helhedsorienteret tilgang, der ser barnet i konteksten af dets livssituation. Beskrivelserne er objektive, professionelle og rettet mod at finde løsninger, der kan fremme barnets trivsel og udvikling.
Faglige observationer kan bruges som dokumentation i sager, støtteplaner eller som et værktøj til at skabe en fælles forståelse blandt de voksne omkring barnet.
Kontakt os for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe med faglige observationer og beskrivelser af børn
NETVÆRKET 22 års erfaring indenfor socialområdet
§113
Ungestøtte til unge fra 18 til 22 år
Kommunalbestyrelsen skal med samtykke fra den unge tilbyde indsatser til unge i alderen fra 18 til 22 år, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte, herunder på grund af negativ social kontrol eller en æresrelateret konflikt.
§12
Akutanbringelse
Akut anbringelse er en afgørende foranstaltning inden for socialt arbejde, der træffes i presserende situationer, hvor et barn er i alvorlig fare.
§20
Børnefaglig undersøgelse
Kommunalbestyrelsen skal beslutte en børnefaglig undersøgelse, når:
– Sagen er alvorlig eller kompleks, f.eks. ved overvejelser om anbringelse
– Et barn eller en ung har været udsat for eller mistænkes for overgreb.
– Et barn opholder sig med en forælder i en boform pga. vold i hjemmet, og forælderen vender tilbage til det voldelige miljø.
§30
Tidligt forebyggende indsatser
Når kommunalbestyrelsen vurderer, at det kan imødekomme barnets eller den unges behov, skal kommunalbestyrelsen tilbyde en eller flere af følgende tidligt forebyggende indsatser til barnet, den unge eller familien
§32
Støttende indsatser til børn, unge og familier
Når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige behov for støtte, skal kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om en eller flere af følgende støttende indsatser
§43
Anbringelsessteder for børn og unge
Børn og unge kan anbringes på følgende anbringelsessteder: Almene plejefamilier; Forstærkede plejefamilier; Specialiserede plejefamilier; Netværksplejefamilier; Egne værelser, kollegier eller kollegielignende børne- og ungehjem; Børne- og ungehjem; Pladser på efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling.
§46
Anbringelse uden for hjemmet med samtykke
Kommunalbestyrelsen kan med samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om, at barnet eller den unge anbringes uden for hjemmet på et anbringelsessted, når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til barnets eller den unges særlige behov for støtte
§47
Anbringelse uden for hjemmet uden samtykke
Børne- og ungeudvalget kan uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om, at barnet eller den unge anbringes uden for hjemmet, når der er en åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade på grund af følgende
§75
Støtteperson
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om at tilbyde forældremyndighedsindehaveren en støtteperson i forbindelse med barnets eller den unges anbringelse uden for hjemmet